WAŻNE INFORMACJE DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI-LEKCJE ONLINE
Wszystkich uczniów XVI LO zobowiązujemy do nauki w okresie zwieszenia zajęć szkolnych. Dla nich nauczyciele “szesnastki” przygotowali (i nadal przygotowują) zakres materiałów. Ponad to, zajęciami online i zamieszczanymi tam materiałami, z których należy skorzystać, są PLATFORMY CYFROWE PROPONOWANE PRZEZ MEN (przykłady poniżej).
Ze strony MEN:
Tematy na każdy dzień i dla każdego przedmiotu, a także propozycje materiałów, na bazie których można zdalnie poprowadzić zajęcia dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – wszystko to można znaleźć na stroniewww.gov.pl/zdalnelekcje. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK przygotowały propozycje dla nauczycieli i dyrektorów do zdalnej nauki z uczniami. Do dyspozycji nauczycieli jest również platforma epodreczniki.pl oraz pakiety materiałów od Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dla maturzystów. Zachęcamy do korzystania!
Zgodnie z podstawą programową
Na stronie www.gov.pl/zdalnelekcjemożna znaleźć propozycje dla uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, zgodne z aktualną podstawą programową. To treści, które mogą być wykorzystane w trakcie zdalnego nauczania.
Inspiracja dla nauczycieli
Naszą intencją jest to, aby uruchomiona strona była nie tylko inspiracją dla nauczycieli, ale także wsparciem w ich pracy. Stąd m.in. koncepcja „planu lekcji” z propozycjami treści na każdy dzień. To jedynie podpowiedź. Zostawiamy nauczycielom pełną dowolność w wyborze oraz wykorzystaniu opublikowanych lekcji i tematów.
Na stronie www.gov.pl/zdalnelekcje … poza językiem angielskim … znajdują się także podpowiedzi do wykorzystania na lekcjach niemieckiego, hiszpańskiego czy francuskiego. Nie zapomnieliśmy też o takich przedmiotach jak np. podstawy przedsiębiorczości czy edukacja dla bezpieczeństwa. Co ważne, wszystkie udostępnione na stronie materiały dydaktyczne są bezpłatne.
Epodreczniki.pl – platforma do zdalnej nauki
To bezpłatne, stworzone i administrowane przez Ministra Edukacji Narodowej narzędzie edukacyjne, które oferuje nauczycielom i uczniom gotowe materiały dydaktyczne. Platforma umożliwia także tworzenie, współtworzenie nowych treści i dzielenie się nimi z uczniami, tworzenie testów sprawdzających. Daje również możliwość śledzenia postępów uczniów, a nawet indywidualizację pracy z uczniem.
–Warto korzystać z rzetelnych, merytorycznych źródeł. Na stronie epodreczniki.pl znajdują się materiały do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół, które uwzględniliśmy w przykładowych planach lekcji. Chcemy, aby w czasie zawieszonych zajęć uczniowie mieli możliwość utrwalenia wiedzy i powtórzenia dotychczasowych lekcji. Dla nauczycieli może to być okazja do zdobywania nowych kompetencji – podkreślił minister edukacji Dariusz Piontkowski.
Materiały dostępne na platformie są:
bezpłatne,
zgodne z podstawą programową dla szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych,
udostępniane na otwartej licencji Creative Commons zapewniającej korzystanie z e-materiałów przez nauczycieli – oznacza to, że można je dowolnie wykorzystywać, przerabiać, drukować, kopiować itd.,
dostępne z różnych urządzeń (komputer, laptop, tablet, smartfon),
dostosowane do potrzeb uczniów z różnymi dysfunkcjami.
Na platformie nauczyciele i uczniowie mają do dyspozycji:
e-podręczniki i e-materiały do większości przedmiotów ogólnokształcących na wszystkich etapach kształcenia,
dodatkowe zasoby dydaktyczne do poszczególnych przedmiotów, w tym filmy edukacyjne, audiobooki,
przykładowe programy nauczania i scenariusze zajęć.
Zarejestrowani i zalogowani użytkownicy mogą korzystać z edytora treści, który daje możliwość tworzenia treści edukacyjnych dostosowanych do urządzeń mobilnych. Warto podkreślić, że nauczyciel może udostępniać materiały nawet tym uczniom, którzy nie są zarejestrowani.
Warto zapoznać się również z podpowiedziami dotyczącymi narzędzi do zdalnej pracy z uczniami. Aby utworzyć zdalną klasę nie musicie ściągać i instalować płatnych aplikacji. Czasem najskuteczniejszy okazuje się popularny i darmowy komunikator internetowy. O tym, z jakich jeszcze narzędzi mogą korzystać nauczyciele, można zapoznać się w poradnikuNauczycielu, poprowadź lekcje online!.
Ministerstwo Cyfryzacji wraz z NASK przygotowało również materiały, w których krok po kroku można dowiedzieć się na przykład, jak założyć grupę na portalu społecznościowym czy swój kanał na platformie społecznościowej, a później prowadzić na nim swoje lekcje. Warto zapoznać się z tymi materiałami na stroniewww.gov.pl/zdalnelekcjew zakładce Zbuduj zdalną klasę.
Zadania dla maturzystów
Na stronie CKE również maturzyści znajdą zbiory zadań do powtarzania materiału ze wszystkich przedmiotów. Warto zapoznać się nimi pod linkiem – zbiory zadań dla maturzystów.
W każdym zbiorze, oprócz zadań, zamieszczone są wskazówki, ich rozwiązania oraz same rozwiązania.
Dostępne są też filmy o części ustnej egzaminu z języka polskiego, np. język polski i filmy o błędach, jakie maturzyści często popełniają, rozwiązując zadania z języka polskiego, chemii czy biologii – filmy różne.
Działajmy razem przeciwko koronawirusowi!
Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu – takie jak zawieszenie zajęć w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych, żłobkach i na uczelniach, a także odwołanie imprez masowych. Jest to możliwe dzięki specustawie w sprawie przeciwdziałania koronawirusowi.
Wiele jednak zależy od Ciebie!
Unikaj skupisk ludzkich, jeśli możesz – udaj się na pracę zdalną.
Myj często ręce, nie dotykaj bez potrzeby twarzy.
Zwracaj uwagę innym na właściwe zachowania!
Wszystkie niezbędne i wiarygodne informacje można znaleźć na: gov.pl/koronawirus.
Jeśli masz objawy towarzyszące koronawirusowi, zadzwoń do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej lub na infolinię NFZ pod: 800 190 590.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej